در صحن شورا صورت گرفت:13-200
ارجاع اساسنامه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی به کمیسیون مشترک
بررسی اساسنامه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به دلیل اختلاف نظر در برخی بندها، جهت بررسی بیشتر به کمیسیون مشترک حمل و نقل و برنامه و بودجه ارجاع شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، اساسنامه سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيرانی شهر تهران، در دویستمین جلسه شورای شهر، مورد بررسی قرار گرفت و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.
ناصرامانی، عضو شورا در توضیحاتی در خصوص اهداف این اسانامه اظهار داشت: ماده سوم این اساسنامه مربوط به اهداف میشود که بر اساس آن اهداف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران شامل مدیریت و سازماندهی ناوگان و شبکه تاکسیرانی محدوده شهر تهران از طریق مؤسسات و شرکتهای حمل و نقل مسافری اعم از تعاونی و خصوصی در چهارچوب وظایف و مأموریتهای قانونی شهرداری تهران است.
امانی در ادامه با اشره به ماده چهارم این اساسنامه در خصوص وظایف و اختیارات این سازمان نیز گفت: بر اساس ماده چهارم این اساسنامه وظایف و اختیارات این سازمان شامل اعمال و اجرای وظایف قانونی شهرداری بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تمرکز تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران و مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی است.
وی افزود: بر اساس ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و آئین نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران و رعایت ضوابط ابلاغی وزارت کشور و مصوبات مرتبط با خدمات تاکسیرانی شورای شهر و مراجع ذیصلاح، صدور، تمدید و نظارت و ابطال انواع مجوزهای لازم برای فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی جهت حمل مسافر با ناوگان سبک شهری اعم از سواری و ون بر طبق قوانین و مقررات مربوطه، تعیین خطوط تاکسی در چهارچوب مطالعات مصوب توسط مراجع ذیصلاح، بررسی، ارزیابی، نظارت و اجرای میزان کرایه و تعرفههای حمل و نقل مسافر درون شهری، مسافربرهای اینترنتی و آژانسهای مسافربری درون شهری و ارائه لایحه پیشنهادی آن به طور سالیانه به شورا در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه، ارتقاء سطح دانش تخصصی و کارایی پرسنل، مؤسسات و شرکتهای مرتبط و تاکسیرانان، استفاده از فناوریهای نوین در حمل و نقل سبک مسافری درون شهری متنازع با توسعه شهر هوشمند، حمایت مادی و معنوی از تاکسیرانان در حدود وجوه مصوب و قوانین و مقررات، همکاری با دستگاههای اجرایی، سازمانها، شرکتها، دانشگاهها و سایر نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی، تعاونی و خصوصی به منظور نیل به اهداف تعیین شده در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه، نظارت بر فعالیتهای شرکتهای مسافربری اینترنتی و آژانسهای مسافربری در چهارچوب ضوابط و مقررات موضوعه، همکاری و جلب مشارکت علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی در راستای فعالیتها و ارتقاء دانش و توانمندسازی به کارگیری فناوریهای نوین در راستای بهبود عملکرد و تبادل تجربیات با سایر شهرها، برنامهریزی برای به کارگیری فناوریهای نوین جهت هوشمندسازی سازمان بهینهسازی فرآیندها سامانههای متمرکز و بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز به منظور ارتقاء و بهبود عملکرد و افزایش بهرهوری با همکاری مراجع ذیربط، تکمیل و توسعه زیرساختها و فناوریهای لازم و تلاش در پیادهسازی شهرداری غیرحضوری و ارائه نام کلیه خدمات شهرداری اعم از صدور مجوزها، گواهیها و استعلامات به صورت بر خط از طریق درگاه واحد با هماهنگی مراجع ذیربط از اهداف این سازمان است.
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در قالب تذکری اظهار داشت: قانون تکالیفی را بر عهده ما قرار داده است که از جمله آنها اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی است و به صراحت شهرداریها را موظف کرده است از طریق شرکتهای تعاونی و خصوصی این کار انجام دهند. پیش از این نیز تذکر داده شد که ما نمیتوانیم مصوبهای خلاف قانون را در شورا داشته باشیم؛ لذا مقرر شد در جلسهای که موارد مطرح میشود، متن قانون در اختیار اعضاء قرار گرفته و مواد آن مورد بررسی قرار گرفت، بر همین اساس در ماده سوم، متن به طور کامل تغییر کرده و متن جدید بر اساس مصوبات قانونی تنظیم شد.
تشکری ادامه داد: بر اساس متن ماده ۳۲ نیز شهرداریها موظف هستند کلیه فعالیتهای مربوط به حمل و نقل کالا، بار و مسافر در محدوده شهرها را در قالب موسسات و شرکتهای حمل و نقل تعاونی ساماندهی و بر آنها نظارت کنند.
گفتنی است این اساسنامه برای انجام بررسیهای بیشتر به کمیسیون کمیسیون مشترک حمل و نقل و برنامه و بودجه ارجاع شد.